Четвер, 25.04.2024, 10:00 | Вітаю Вас Гість

Уляна Баран


ban

Проект 2009 р., Львів

© к. філ. н. Гнідець У. С.

(автор проекту;

координатор

Першого міжнародного наукового симпозіуму

«Візуалізація образу дитини у літературі» 10 – 14 квітня 2007;

Міжнародної науково-практичної конференції «Дитина читає…» 8 – 10 травня 2008;

організатор

Наради в Міністерстві науки і освіти України

з приводу створення Центру Дослідження Літератури для Дітей та юнацтва, 2 липня 2009 р. )

http://hnidets.at.ua/



Метою діяльності Центру є сприяння створенню правових, організаційних, економічних умов для підвищення інтелектуального потенціалу нації, збереження і розвитку культури України, розвитку літератури для дітей та юнацтва, формування громадського інтересу до книжки та читання, вдосконалення бібліотечної справи, покращення літературної якості і різноманітності літератури для підростаючого покоління у всіх областях знань, обміну думками про прочитане для росту престижності читання як культурної цінності.

Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва має за мету фахово допомагати Міносвіті та Мінкультурі в розробці та впровадженні низки державних проектів, пов’язаних з розвитком літератури для дітей та юнацтва, її дослідженням та прочитанням, що, безсумнівно, має бути запорукою дитячої та юнацької просвіти в Україні.

Дослідження літератури для дітей та юнацтва передбачає науково-критичне її переосмислення з таких позицій: літературознавство, психологія, педагогіка, методика та соціальна рецепція, тобто споживання та її прочитання. Вивчення цієї літератури з різних аспектів і виокремлення їй місця у суспільстві, однозначно забезпечить новий ріст інтересу до читання. А досвід провідних країн світу засвідчує, що саме інститути, товариства, центри та інші громадські організації з дослідження літератури для дітей та юнацтва (такі як, наприклад, Children's Literature Association (ChLA), International Research Society for Childrens Literature (IRSCL), Internationale Jugendbibliothek, Institut für Jugendbuchforschung, Shirayuri College Research Center for Childrens Literature and Culture, Tokyo, Japan Swiss Institute for Childrens and Young Adults Media, Zürich, Switzerland National Centre for the Study of Childrens Literature, San Diego State University, San Diego, USA та ін.), можуть забезпечити ефективний її розвиток, оскільки їх діяльність основується на фаховому та детальному вивчені проблеми, причин її виникнення та перевірки способів її вирішення.

Зрозуміло, що для вирішення назрілих проблем в сфері інтересів зростаючої української дитини, їх потрібно перш за все вивчити і знайти, відповідно, найоптимальніші рішення із врахуванням обсягів бюджетного фінансування.

У процесі реалізації проекту, Центр ставить перед собою наступні завдання:

-  розробити нові ефективні підходи до розв’язання проблем в галузі дослідження літератури для дітей та юнацтва.

- запропонувати нову, актуальну і відповідну літературу для її вивчення в середніх спеціалізованих школах, а також спецкурси для вивчення літератури для дітей та юнацтва в університетах на факультетах іноземних мов, журналістики, психології, педагогіки та ін..

-  запропонувати Міністерству освіти і науки України довіритись більше індивідуальним підходам до вивчення літератур у школі (це означає: не зобов’язувати їх кожного року новими затвердженими програмами), оскільки, на нашу думку (подібно як це здійснюється в усіх провідних країнах світу), вчитель як спеціаліст, сам достатньо добре повинен розбиратися у літературі, в психології своїх учнів і їх потребах. Вчитель з літератури повинен володіти іноземною мовою хоча б на тому рівні, щоб відслідковувати новочасні надходження у світі літератури, адекватної для тої чи іншої вікової категорії. Саме з метою підвищення кваліфікації вчителя не лише як методиста, а як літературознавця, ми й пропонуємо впровадження шкіл та спецкурсів для цієї найважливішої посередницької ланки між книжкою та читачем.  А натомість, треба позбавити нарешті вчителя обтяжливих заповнень журналів, чи конспектування нереальних лекцій уроків, запропонованих не достатньо компетентними людьми, які насправді не володіють реальною інформацією щодо роботи у школі (це, насправді, і є найбільш конфліктним і руйнівним моментом в системі нашої освіти). Ця вся бюрократія є лише формальною процедурою (на що йдуть надмірні зусилля, енергія, час вчителів, неймовірна кількість видатків на папір і т. д.), яка дуже сильно заважає здійснювати сам навчальний процес і відбиває бажання заохочувати до нього.

- створити спеціалізовані курси для вчителів української та зарубіжної літератури в школі, які передбачають лекції та дискусії з психології, комунікації та літератури. До роботи курсів запрошуватимуться як вітчизняні, так і зарубіжні спеціалісти;

- налагодити співпрацю із спеціалізованими бібліотеками в Україні з метою створення дитячих студій для заохочення школярів до читання;

- проводити соціологічні дослідження процесу прочитання із залученням як фахових державних служб, так і студентів (наприклад, групи соціологів та культурологів Інституту гуманітарних та соціальних наук Національного дослідницького університету «Львівська політехніка» під керівництвом кваліфікованих спеціалістів);

- організовувати та проводити міжнародні семінари, конференції та конгреси з метою налагодження конструктивного діалогу між літературознавцями з питань та проблем у сфері дитячої та юнацької просвіти;

- організувати і координувати щорічний фестиваль літератури для дітей та юнацтва;

- сприяти налагодженню міжнародних зв’язків з зарубіжними Центрами та фондами, які опікуються проблемами дослідження літератури для дітей та юнацтва  та національними програмами підтримки та розвитку читання.

            Таким чином, Центр пропонує комплексну довготривалу національну програму розвитку літератури для дітей та юнацтва в Україні та її реалізацію в нашому суспільстві. Ця програма передбачає популяризацію української та світової літератури, активізацію діяльності бібліотек, забезпечення їх необхідною оновленою літературою, а також комп’ютерним технічним забезпеченням, зокрема і Інтернетом, через який учні та вчителі також зможуть мати доступ до необхідних матеріалів. Робота Центру, безсумнівно, повинна активізувати співпрацю між різними міжнародними інституційними організаціями та фондами з метою здійснення спільних науково-дослідних проектів, і також, –забезпечити розвиток якісного перекладу інтенційно спрямованої літератури (тобто літератури, яка створюється у відповідності до вікової категорії дитини і враховуючи її актуальні потреби). 

 _________________________________________________________________________________________________________________________


Центр

Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва

 

Відомо, що серед важливих викликів нашої доби особливе місце займає соціокультурна  проблема розвитку українського суспільства, зокрема проблема дитячої літературної просвіти. На сьогоднішній день явно недостатніми залишаються зусилля педагогів щодо збереження і розвитку навичок читання як основи європейської культури. Особлива роль у формуванні особистості належить художній літературі, яка сприяє повноцінному оволодінню рідною мовою, прилученню до цінностей національної культури, міжкультурному спілкуванню. Нажаль, активні навички читання, і чималою мірою — літературного читання, нині поступово втрачаються, і найбільше від цього страждають діти, а з ними й ціле українське суспільство. А середня школа, яка не може запропонувати адекватної для нового емансипованого читача ХХІ ст. книжки, недостатньо використовує читання як важливий засіб інтелектуального, соціального, духовного і естетичного формування підростаючого покоління. Відповідно, культура України шаленими темпами іде на спад, про що свідчить і руйнування наукового іміджу країни.

            Тому, з метою підвищення інтелектуального потенціалу нації, збереження і розвитку культури України, збагачення української мови, розвитку дитячого читання, формування громадського інтересу до книжки та читання; вдосконалення бібліотечної справи та ін. ми створюємо Центр Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва в Україні, оскільки  вважаємо, що саме через добру і відповідну книгу, починаючи від дошкільного віку і закінчуючи університетом, ми можемо виховати нову добру європейську людину на нашій землі.  Центр допоможе значно змінити відношення до книги, читацької культури як в суспільстві, так і в державних структурах, і стати стартовою площадкою для планомірного і логічно послідовного формування і реалізації ефективної національної політики в Україні.

            Центр Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва складають члени, представники вищих академічних кіл, університети, інститути, кафедри, центри, громадські організації, редколегії та ін..

            Центр покликаний працювати з метою покращення літературної якості і різноманітності літератури для підростаючого покоління у всіх областях знань, обміну думками про прочитане, для росту престижності читання як культурної цінності.

   Центр ставить за мету перебрати на себе функцію складання програмного і науково-методичного забезпечення шкільних та університетських курсів як з української, так і зарубіжної літератури, поборюючи в такий спосіб вияви непрофесійності і некомпетентності, присутні в цій сфері до цього часу.

 

Отож, метою Центру є:

  • популяризація української книжки для дітей та юнацтва
  • виділення своєрідних національних літературних явищ в історії української літератури для дітей та юнацтва
  • створення їй особливого місця у світовій критичній думці
  • піднесення конкурентоспроможності української книжки

 

Центр передбачає роботу у наступних напрямках (відділах), які б змогли разом досягнути реалізації поставлених завдань:

  1. Науково-критичний, який відповідає за літературно-художню якість творів для дітей та юнацтва.
  2. Перекладний, який відповідає за якість та організацію перекладу як українською мовою зарубіжних надходжень, так і спричиняється до якісного перекладу української дитячої книжки.
  3. Педагогічно-методичний, який передбачає організацію виховного процесу в рамках сучасного українського соціуму.
  4. Соціально-рецептивний, який відповідає за споживача цієї літератури, а разом з цим за організацію та роботу дитячих спонукальних до читання студій на базі бібліотек та інших культурно-виховних закладів.
  5. Видавничий, який організаційно слугує основним професійним центром, який координує процес видання літератури для дітей та юнацтва у відповідності до науково-критичної оцінки першого відділу, а також займається видавництвом професійних збірників, газет та ін..

         

           Центр видає щорічний друкований орган науково-критичного напрямку «Вісник Центру Дослідження  Літератури для Дітей та Юнацтва», затверджений ВАК України у 3-х томах: «Філологія, Психологія та Соціологія», «Методика та Педагогіка», «Бібліотечна справа, Видавництво та Редагування». По кожному тому встановлюється редакційна колегія, яка відповідає за якість друкованого тексту.

            Центр видає щомісячну газету «Українська та Зарубіжна літератури для дітей та юнацтва в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах», яка містить анонси та публіцистичні рефлексії щодо нових надходжень в галузі літератури для дітей та юнацтва. Організовується прес-центр журналістів, які слідкують за розгортанням широких дискусій у пресі.

            Центр постачає інформацію у Державні газети, які, згідно з вказівками Міносвіти та інших державних органів, з якими Центр має на меті тісно співпрацювати, повинні розміщувати її у своїх газетах у вигляді сторінок-вставок із рубрикою «Література для Дітей та Юнацтва».

Центр організовує науково-практичні конференції, семінари, симпозіуми та міжнародні конгреси, а також і літературні вечори за участю як українських, так і зарубіжних письменників у різних містах України, де є зареєстровані члени організації (університети, кафедри, центри, ГО та ін..). Місце проведення конференцій визначається установчими зборами Центру. А офіційні члени ГО «Центр Дослідження  Літератури для Дітей та Юнацтва»  зобов’язані всіляко сприяти організації таких заходів в Україні.

Установчі збори вибирають і призначають оргкомітет з організації наукових конференцій в Україні та інших заходів.

Тези та статті доповідей з конференцій, семінарів, симпозіумів та ін.. Центр розміщує у Віснику Центру. Якщо ж відбувається великий Міжнародний конгрес, то матеріали з конгресу опубліковуються окремим випуском Вісника. 

     Центр запрошує до громадського співробітництва та до офіційного членства в Центрі усіх вчених і фахівців, що працюють в галузі дитячої літературної просвіти, а також психологів, психотерапевтів та авторів літературних творів для дітей та юнацтва. Центр надає їм можливість вільного обміну думок і представлення альтернативних поглядів, ознайомлення із сучасними пошуками в царині літератури для дітей та юнацтва за рубежем і здійснення наукових контактів із зарубіжними письменниками та дослідниками.

            Центр передбачає тісну співпрацю із зарубіжними організаціями, такими як Children's Literature Association (ChLA), International Research Society for Children, Internationale Jugendbibliothek in München, Institut für Jugendbuchforschung (Goethe Universität, Farnkfurt am Main) та ін.., а також і з індивідуальними іноземними фахівцями та вторами, які також мають право бути членами Центру і допомагати в організації різних Міжнародних акцій.

     Центр відкриває нове поле для дослідження для молодих науковців, аспірантів, докторантів в сфері літератури для дітей та юнацтва. Центр надає їм всіляку фахову допомогу, а також оголошує конкурс на отримання гранту на купівлю необхідної літератури з-за кордону і, можливо, стипендії на навчання в одному із фахових інститутів за кордоном.

Таким чином завданнями Центру є:

  1. Запропонувати українському емансипованому читачу відповідну йому літературу.
  2. Реформувати  шкільну та університетську програми.
  3. Реформувати педагогічно-викладацький стереотипний підхід до мотивації нового емансипованого покоління.
  4. Залучити психологів та психотерапевтів до співпраці з метою поширення читацької культури у малорозвинених куточках країни.
  5. Організувати літературно-комунікативні студії для вчителів середніх шкіл.
  6. Активізувати в Україні дитячі студії, які б діяли з метою заохочення до процесу читання.
  7. Оновити дитячу бібліотеку новими надходженнями вітчизняних та зарубіжних класиків та репрезентантів літератури для дітей та юнацтва.
  8. Ввести класиків літератури для дітей та юнацтва в курс лекцій з вивчення історій національних літератур.
  9. Розробити спецкурс, присвячений проблемам історичного та теоретичного підходу до дослідження літератури для дітей та юнацтва.
  10. Звернути увагу українських перекладачів, науковців, педагогів та ін. до тих, які є програмними та репрезентативними в навчальних закладах зарубіжних країн.
  11. Забезпечити українського читача якісно добрим художнім текстом та його перекладом..


Робота Центру найближчим часом передбачає:

  • Налагодження активної співпраці з Міністерством освіти та науки України та іншими органами державної влади.
  • Створення порталу Всеукраїнського Центру Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва та його підтрика.
  • Залучення потужного академічного та професійного складу України до роботи Центру.
  • Залучення письменнків, психологів та психотерапевтів до процесу покращення соціокультурних умов в Україні.

Офіційні члени Центру сплачують щорічний внесок у бюджет Центру для його розвитку і оплати роботи організаційних органів та виплати наукових грантів провідним молодим науковцям в галузі дослідження літератури для дітей та юнацтва. Розмір внеску встановлюється установчими зборами Центру.

Центр існує за рахунок членських, благочинних внесків та фінансової підтримки Держави. .

Керівництво Центром здійснюється на колегіальних засадах Радою, яка очолюється Президентом організації. Центр зобов’язаний мінімум 1 раз на рік збирати всеукраїнські установчі збори Центру. Університети, інститути, кафедри, ГО та інші інституційні члени Організації зобов’язані всіляко сприяти своїм представникам у фінансовій у підтримці, зокрема у вигляді оплати офіційних відряджень на установчі збори, конференції, семінари, симпозіуми та інші публічні заходи Центру громадського значення.


Виконавчий орган (Рада) Центру складається з Президента; Заступника Президента; Виконавчого директора; 5 Директорів фахових відділів, передбачених вище, 2 секретарів; 3 Головних редакторів 3-х томів «Вісника»; Головного редактора  щомісячної газети «Українська та Зарубіжна літератури для дітей та юнацтва в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» та іншого виду роботи прес-центру; Головного координатора конференцій; Головного менеджера з питань співпраці із світовими організаціями; Головного Бухгалтера; Головного юриста.



______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Меню сайту
  • Тези Гнідець
  • Тези Наєнко
  • Тези Шалагінова
  • Тези Дерези
  • Тези Марченко
  • Тези Ніколенко
  • Тези Лосс
  • Тези Каневська
  • Тези Філатов
  • Тези Черніговець
  • ІНФОРМАЦІЯ НА САЙТАХ ДИТЯЧИХ БІБЛІОТЕК УКРАЇНИ (2009 р.)
  • Тези Уляни Гнідець
  • Тези Ніни Даценко
  • Тези Марченко Н. П.
  • Всеукраїнський Центр Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва
  • Звернення Оргкомітету Міжнародної Науково-практичної конференції «Дитина читає…» до української громади...
  • Рішення учасників міжнародної науково-практичної конференції «Дитина читає»...
  • Национальная программа поддержки и развития чтения в России
  • Человек с книгой — уходящая натура ?
  • Великий світ маленького дитинства
  • Участь у наукових конференціях
  • Науково-дослідні публікації, затверджені ВАК України
  • Науково-методичні публікації
  • Додаткова інформація
  • Краєзнавча діяльність
  • Блог
  • Фотоальбоми
  • Гістьова книга
  • Навчання іноземним мовам
  • Форма входу
    Поиск
    Друзі сайту