ЦЕНТР ДОСЛІДЖЕННЯ
ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА
ТЕЗИ НА ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ
«ДИТИНА ЧИТАЄ – УКРАЇНА
ПРОЦВІТАЄ»
(2009)
О.М. НІКОЛЕНКО
д. ф. н., проф.
(м. Полтава)
Завданнями нової Концепції літературної освіти є: вироблення методологічних засад літературної освіти; узгодження всіх складових літературної освіти, у тому числі предметів, що її забезпечують, а також змісту, форм і методів навчання; визначення етапів і стратегічних завдань літературної освіти на кожному етапі; забезпечення наступності й поступальності літературної освіти учнів протягом усього періоду навчання.
Пропонована автором нова Концепція літературної освіти в 12-річній загальноосвітній школі має структуру, значно ширшу за попередні концепції. Відповідно до вікових особливостей учнів курс літератури в загальноосвітній школі має бути представлений трьома основними етапами (початкова школа, основна школа, старша школа), між якими зберігається тісний зв’язок і наступність, адже всі вони складають єдину систему літературної освіти.
Сучасна літературна освіта в загальноосвітніх закладах повинна відповідати таким принципам:
· викладання літератури в середніх закладах освіти має спиратися передусім на здобутки сучасного літературознавства, разом з тим плідним є використання досягнень інших наук (культурології, історії, естетики, філософії тощо);
· вивчення змісту літератури забезпечується інтерпретацією творів та різними видами аналізу відповідно до вікових особливостей учнів;
· знання теоретичних понять є підґрунтям інтерпретації та аналізу літературних явищ у середній школі;
· в основу літературної освіти мають бути покладені іманентні закони розвитку літератури (тобто не соціологічні, ідеологічні чи якісь інші підходи, а власне художні закономірності розвитку літератури як мистецтва слова);
· викладання теорії літератури в школі здійснюється як за лінійним, так і за концентричним принципом (тобто від класу до класу поступово розширюється коло теоретичних понять для учнів, а з іншого боку, вже опрацьовані поняття уточнюються й поглиблюються);
· вивчення художньої літератури в загальноосвітніх закладах України здійснюється на підставі оригінальних (українських чи іншомовних) текстів, а також перекладів (при вивченні зарубіжної літератури);
· знання основ теорії й практики перекладу, здобутків сучасної української перекладацької школи та інших перекладацьких шкіл (російської перекладацької школи, перекладацьких шкіл народів України) забезпечує адекватне сприйняття учнями художніх творів не рідної для них літератури (для розширення культурного рівня учнів варто дозволити в курсі зарубіжної літератури користуватися усіма доступними для них перекладами творів);
· компаративне зіставлення етапів, фактів, явищ, особливостей художніх творів української, рідної (якщо вона не є українською) та зарубіжних літератур дозволяє розкрити загальні закономірності літературного процесу й водночас неповторну своєрідність творів різних народів;
· важливим для формування світогляду й загальної культури учнів є розгляд літературних творів не тільки як самоцінних текстів, але й у контексті вітчизняної культури, історії, мистецтва, філософської думки, у взаємозв’язках з іншими текстами й мистецькими явищами (тобто у шкільній літературній освіті актуальним є такий ланцюг понять: текст – контекст – інтертекст);
· літературна освіта передбачає диференціацію навчання учнів у старшій школі згідно з обраним профілем;
· літературна освіта здійснюється на підставі комунікативного принципу, що актуалізує зв’язне мовлення школярів, а також рецептивні зв’язки читач – автор, читач – герой, читач – текст;
· формування читацьких компетенцій, умінь та навичок є основою навчальної діяльності учнів у процесі вивчення літератури.
Концепція літературної освіти в 12-річній загальноосвітній школі повинна знайти втілення в конкретних програмах, підручниках, хрестоматіях, подальшій розробці типів уроків, нових методів і методик навчання, технології оцінювання знань. Пропонована Концепція літературної освіти в 12-річній школі покликана забезпечити літературоцентризм в українській школі, піднесення впливу літератури в процесі становлення особистості школярів.
Ніколенко О.М.,
доктор філологічних наук, професор,
завідувач кафедри зарубіжної літератури
Полтавського державного педагогічного
університету імені В.Г. Короленка