Четвер, 02.05.2024, 18:34 | Вітаю Вас Гість

Уляна Баран


ban

ЦЕНТР ДОСЛІДЖЕННЯ

ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА

 

ТЕЗИ НА ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ

«ДИТИНА ЧИТАЄ – УКРАЇНА ПРОЦВІТАЄ»

(2009)

 

О.М. НІКОЛЕНКО

д. ф. н., проф.

 (м. Полтава)

 

 


КОНЦЕПЦІЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ

В 12-РІЧНІЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ

За роки незалежності Україна зробила значні кроки в реформуванні системи середньої освіти. Разом з тим сьогодні в літературній освіті учнів існує чимало проблем, що зумовлює необхідність перегляду концептуальних засад вивчення літератури в школі. У зв’язку з цим актуальним питанням залишається вироблення нової Концепції літературної освіти, яка повинна відповідати реаліям життя і нагальним викликам часу.

Актуальність розробки нової Концепції літературної освіти викликана багатьма чинниками. Перехід на 12-річне навчання в загальноосвітній школі й введення профільного навчання (в тому числі й філологічного напряму) в старшій школі обумовлюють вироблення нових підходів до літературної освіти. За останні роки зроблено значні успіхи в програмотворенні й підручникотворенні. Створено нові сучасні програми (до того ж варіативні) з української літератури, зарубіжної літератури, літератур народів України. У тому числі створені програми для профільного навчання. Утім, на сьогодні немає повної узгодженості між різними програмами й підручниками, що забезпечують літературну освіту. А існуючі помилки й прорахунки в  програмах й підручниках викликані передусім відсутністю чітких концептуальних підходів. Інтенсивний розвиток науки й техніки, комп’ютерних технологій, мас-медіа, аудіо- та відео-продукції призводить до того, що книга поступово витісняється на периферію суспільного життя. Згасання інтересу до читання викликано й низкою інших соціальних причин, у тому числі прагматизмом сучасного суспільства, пріоритетом матеріальних цінностей, недостатньою доступністю книги для різних верств населення, низьким рівнем розвитку бібліотек та ін. Орієнтація України на входження до Євросоюзу та кола цивілізованих країн світу зумовлює необхідність опанування духовних надбань різних народів, що має реалізувати  літературна освіта, бо культура – найкоротший шлях взаєморозуміння між людьми. Слід враховувати й те, що цивілізований світ, до якого прагне Україна, не тільки полікультурний, а й багатомовний, тому літературна освіта має сприяти процесу входження нового покоління в сім’ю цивілізованих народів й через опанування мов. Україна є поліетнічною державою, суцвіттям різних мов, культур і традицій. Тому літературна освіта має сприяти опануванню вітчизняного культурного й мовного багатства, усвідомленню учнями себе як громадян України, виробленню в них широкої світоглядної позиції, яка ґрунтується на повазі до духовних здобутків усіх народів. Отже, нова Концепція літературної освіти має відповідати сучасним вимогам, що стоять перед загальноосвітньою школою як школою формування нового покоління особистостей з високою гуманітарною і громадянською культурою.

Завданнями нової Концепції літературної освіти є: вироблення методологічних засад літературної освіти; узгодження всіх складових літературної освіти, у тому числі предметів, що її забезпечують, а також змісту, форм і методів навчання; визначення етапів і стратегічних завдань літературної освіти на кожному етапі; забезпечення наступності й поступальності літературної освіти учнів протягом усього періоду навчання.  

Пропонована автором нова Концепція літературної освіти в 12-річній загальноосвітній школі має структуру, значно ширшу за попередні концепції.  Відповідно до вікових особливостей учнів курс літератури в загальноосвітній школі має бути представлений трьома основними етапами (початкова школа, основна школа, старша школа), між якими зберігається тісний зв’язок і наступність, адже всі вони складають єдину систему літературної освіти.

Сучасна літературна освіта в загальноосвітніх закладах повинна відповідати таким принципам:

·        викладання літератури в середніх закладах освіти має спиратися передусім на здобутки сучасного літературознавства, разом з тим плідним є використання досягнень інших наук (культурології, історії, естетики, філософії тощо);

·        вивчення змісту літератури забезпечується інтерпретацією творів та різними видами аналізу відповідно до вікових особливостей учнів;

·        знання теоретичних понять є підґрунтям інтерпретації та аналізу літературних явищ у середній школі;

·        в основу літературної освіти мають бути покладені іманентні закони розвитку літератури (тобто не соціологічні, ідеологічні чи якісь інші підходи, а власне художні закономірності розвитку літератури як мистецтва слова);

·        викладання теорії літератури в школі здійснюється як за лінійним, так і за концентричним принципом (тобто від класу до класу поступово розширюється коло теоретичних понять для учнів, а з іншого боку, вже опрацьовані поняття уточнюються й поглиблюються);

·        вивчення художньої літератури в загальноосвітніх закладах України здійснюється на підставі оригінальних (українських чи іншомовних) текстів, а також перекладів (при вивченні зарубіжної літератури);

·        знання основ теорії й практики перекладу, здобутків сучасної української перекладацької школи та інших перекладацьких шкіл (російської перекладацької школи, перекладацьких шкіл народів України) забезпечує адекватне сприйняття учнями художніх творів не рідної для них літератури (для розширення культурного рівня учнів варто дозволити в курсі зарубіжної літератури користуватися усіма доступними для них перекладами творів);

·        компаративне зіставлення етапів, фактів, явищ, особливостей художніх творів української, рідної (якщо вона не є українською) та зарубіжних літератур дозволяє розкрити загальні закономірності літературного процесу й водночас неповторну своєрідність творів різних народів;

·        важливим для формування світогляду й загальної культури учнів є розгляд літературних творів не тільки як самоцінних текстів, але й у контексті вітчизняної культури, історії, мистецтва, філософської думки, у взаємозв’язках з іншими текстами й мистецькими явищами (тобто у шкільній літературній освіті актуальним є такий ланцюг понять: текст – контекст – інтертекст);

·        літературна освіта передбачає диференціацію навчання учнів у старшій школі згідно з обраним профілем;

·        літературна освіта здійснюється на підставі комунікативного принципу, що актуалізує зв’язне мовлення школярів, а також рецептивні зв’язки читач – автор, читач – герой, читач – текст;

·        формування читацьких компетенцій, умінь та навичок є основою навчальної діяльності учнів у процесі вивчення літератури.

Концепція літературної освіти в 12-річній загальноосвітній школі повинна знайти втілення в конкретних програмах, підручниках, хрестоматіях, подальшій розробці типів уроків, нових методів і методик навчання, технології оцінювання знань. Пропонована Концепція літературної освіти в 12-річній школі покликана забезпечити літературоцентризм в українській школі, піднесення впливу літератури в процесі становлення особистості школярів.

 

Ніколенко О.М.,

доктор філологічних наук, професор,

завідувач кафедри зарубіжної літератури

Полтавського державного педагогічного

університету імені В.Г. Короленка

Меню сайту
  • Тези Гнідець
  • Тези Наєнко
  • Тези Шалагінова
  • Тези Дерези
  • Тези Марченко
  • Тези Ніколенко
  • Тези Лосс
  • Тези Каневська
  • Тези Філатов
  • Тези Черніговець
  • ІНФОРМАЦІЯ НА САЙТАХ ДИТЯЧИХ БІБЛІОТЕК УКРАЇНИ (2009 р.)
  • Тези Уляни Гнідець
  • Тези Ніни Даценко
  • Тези Марченко Н. П.
  • Всеукраїнський Центр Дослідження Літератури для Дітей та Юнацтва
  • Звернення Оргкомітету Міжнародної Науково-практичної конференції «Дитина читає…» до української громади...
  • Рішення учасників міжнародної науково-практичної конференції «Дитина читає»...
  • Национальная программа поддержки и развития чтения в России
  • Человек с книгой — уходящая натура ?
  • Великий світ маленького дитинства
  • Участь у наукових конференціях
  • Науково-дослідні публікації, затверджені ВАК України
  • Науково-методичні публікації
  • Додаткова інформація
  • Краєзнавча діяльність
  • Блог
  • Фотоальбоми
  • Гістьова книга
  • Навчання іноземним мовам
  • Форма входу
    Поиск
    Друзі сайту